Képblog friss Képblog archív

2015-03-02

Egy géniusz

Emlékszem, annak idején még úgy öt évvel az Android elindulása előtt fogtam kezembe az első iPhone-t egy T-Mobile üzletben a rókusi Tescóban (Tudom, hogy most Telekom, de akkor így hívták.). Nem értettem, mi ez az egész. Alkalmazásokkal volt tele. Volt kamera, naptár, a YouTube-ot persze már ismertem, meg kirakhattam webes parancsikont, de annak meg nem volt ikonja, csak sablon, egyszóval nem nagyon értettem. Valamiféle külön böngészőablakban megnyitott kis webes ikonoknak néztem ezeket, valami EuroSport applikáció rémlik, de sokat nem láttam belőlük, mert a készüléken nem volt internet, ugyanis Wi-Fit nem találtam, amire föl tudnám csatolni, ez szörnyen bosszantott akkor, ott. (Szerintem akkor a T-ben még nem volt Wi-Fi, de az áruházban sem biztos, ha volt is, talán nem ért el odáig.)
Egyszóval nem értettem, mért jók ezek az 'alkalmazások'. Egy Sony Ericsson K530i-vel a zsebemben nem is nagyon érthettem. De akkoriban az iPhone inkább még valami státuszszimbólum volt (ez ma is él), menedzsertelefon, amin van naptár, kontaktok, e-mail (erről a Telenor PR-ese egyszer az én telefonomra is igyekezett rábizonygatni képes erre), de ilyen alkalmazások nálunk nem nagyon voltak.
Aztán elkezdtek jönni a hirdetések, hogy most már mappákba is rendezhetem az ALKALMAZÁSOKAT, mire még jobban frusztrált, mi is ez a nyugati huncutság. Meg, hogy hagyományos értelemben vett (Androidon máig létező) fájlkezelőt nem találtam. Képgaléria, videólejátszó, -nézegető az volt, de Fájlkezelő könyvtár nem.
És bejött az Android. Először, amikor hallottam róla, akkor talán még a Google nem volt a dologban (tudjuk, hogy a HTC indította el) és leginkább arról beszéltek, hogy az új oprendszeren minden szabadon testreszabható lesz, mi rakhatunk rá új funkciókat, mi dönthetjük el, mi kell, és mi nem. Ez igaz is, hiszen a launchertől a zenelejátszóig mindenre van huszonhét alternatíva, és ha a Play-en kívüli appokat is engedélyezed szigorú jó szóval oktatás mellett, akkor végképp indulhat a cserebere. De ekkor még ezalatt a Wi-Fit, a Bluetooth-ot, a kamerát, na jó, képszerkesztőt, netet, böngészőt, ilyesmit gondoltam. Meg persze, hogy a hardver nyilván adott, hiszen most nem a sokak által megálmodott, és már talán ha csak prototípusban is, de létező "puzzle-telefonokról" beszélünk.
Hiszen akkor még a funkciók ezt jelentették leginkább, annak idején nagy dolog volt a Bluetooth, mert nem kellett szenvedni az infrával.
Azt tudtam, hogy a WAP már a múlté, a mobilos szájtok még nagyon kezdetlegesek voltak, egy csomó lemaradt funkcióval, szóval nem tudtam, mit hoz a jövő, azt meg pláne nem, hogy a wap helyére az alkalmazások lépnek majd egyszer.
A Discovery Science-en egy régi műsorban még azzal zárták az egyik első nagyon kezdetleges, cuki kihajtható billentyűs androidos telefonnál, hogy majd ha mindent elárasztanak az androidos telefonok, akkor...
Megtörtént. De tudjuk, hogy ha annak idején nem lett volna iPhone, akkor most nem lenne Android sem. Sem Windows Phone, sem Nokia-tönkremenés, sem Blackberry-tönkremenés, sem Windows 8, sem 8.1, sem a mai mindent belepő alkalmazások. Most, hogy ezt írom, most is ott a tálcán a Windows Store logó, igaz még nincs Microsoft-fiókom, de majd csinálok. Sohasem gondoltam volna, hogy egyszer a Windowson is ilyen alkalmazások lesznek.
Aztán elterjedt azu Android, kezdődött a lassan egybefonódó mobil- PC/laptop- és az újonnan bejövő táblagép- piac elsőre totál káosznak látszódó átrendeződése, mindenki igyekezett fönnmaradni, emlékszünk még a Symbian csúfos leszereplésére. És megjelentek a magyar piacon a magyar alkalmazások. A cégek, tartalomszolgáltatók megértették, erre kell építeni, ebben van jövő.
Mindez nem lett volna Steve Jobs nélkül. Steve Jobs géniusz volt. Látó, aki valahogy megérezte ezt az egészet, mikor még ezt az alkalmazás-dolgot nem csak én nem értettem, de a versenytársak sem. Sőt, sokkal hamarabb.
Február 24-én lett volna 60 éves.
Tim Cook, az Apple jelenlegi vezérigazgatója a Twitteren egy idézettel emlékezett rá: "Az egyetlen mód, hogy remekül csinálj valamit az, ha imádod, amit csinálsz:"
Ő imádta.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...